Sørg for at lav en skarp marketingplan!

GUIDE: Sådan laver du en marketingplan

Når du skal udforme en god marketingplan, behøver det ikke koste dig en masse penge. En klar plan hjælper med at holde fokus til at finde nye kunder – og holde fast i eksisterende.

Skrevet af Patrick T. Rasmussen
Marketing

I denne artikel kan du få mere viden om, hvordan du laver en skarp og veldefineret marketingplan, så du opnår dine mål og får succes med din markedsføring.

Hvad er en marketingplan?

En marketingplan er et dokument, der beskriver din markedsføringsstrategi og resultaterne deraf.

Den hjælper med at vise, hvilken retning din virksomhed skal tage i forbindelse med markedsføring, og hvilke ressourcer der skal bruges, så du kan opnå de ønskede resultater.

Derfor spiller planen en væsentlig rolle for din virksomhed. 

En marketingplan består typisk af research og data, som indeholder følgende punkter:

  • Oversigt over dine markedsførings- og reklamemål
  • Beskrivelse af nuværende marketingposition
  • Beskrivelse af målgruppe og kundebehov
  • Tidslinje for hvornår opgaver afsluttes i din markedsføringsstrategi
  • Key Performance Indicators (KPI’er), du vil realisere

Sådan udformer du en god marketingplan

Hvad er formålet med din marketingplan? Det skal du have styr på, inden du begynder, fordi omfanget af planen netop afhænger af dit formål.

For eksempel kan du udforme en plan, der giver dig et overblik over hele din markedsføringsstrategi. Eller du kan fokusere på én bestemt marketingkanal.

For at udforme en god marketingplan bør du følge disse trin:

  • Skrive et simpelt resumé. Skriv dine marketingmål, milepæle, fremtidige planer og fakta om dit brand.

  • Sæt datadrevne mål. Vær specifik og sæt markedsføringsmål, der påvirker din hjemmesides trafik, konverteringer og succes. Sørg for at bruge reelle tal og tage dig god tid, fordi dette er en vigtig del af din plan. Brug ikke “skriv flere blogindlæg”, men i stedet “skriv X antal blogindlæg om måneden”.

  • Skitsér din købspersona. Find ud af, hvem din ideelle kunde er, og hvad vedkommendes største problem er. F.eks. ved at interviewe nuværende kunder eller ved at undersøge kunder i andre virksomheder i branchen. Dette er vigtigt og kræver en del research.

  • Analysér konkurrenter. Dette hjælper dig med at finde ud af, hvem dine konkurrenter er, hvad de laver og hvordan du kan overhale dem.

  • Specificér retningslinjer til sporing af resultater. Afslutningsvis skal du komme med en kort forklaring på, hvordan du vil tracke og måle på dine resultater. Angiv som minimum, hvad du planlægger at tracke, hvordan og hvor ofte.

De 4 vigtigste elementer i din marketingplan

I dette afsnit kan du blive klogere på de 4 vigtigste elementer, din marketingplan skal indeholde.

1. Definér og forstå din målgruppe

Hvem er din målgruppe? Et at de vigtigste elementer i din markedsføringsstrategi er din viden om, hvem dine kunder er og hvilke behov de har.

Ved at definere din målgruppe kan du gruppere dine kunder i segmenter og gå mere målrettet efter dem med forskellige markedsføringsaktiviteter, der specifikt tilgodeser behovene i hvert enkelt segment. 

Derfor skal du identificere din købspersona (en karakteristik af din ideelle kunde), så du kan udforme en fokuseret markedsføringsindsats. Forstå deres præferencer og behov og tilpas din markedsføring efter dette.

Her er 3 trin, der kan hjælpe dig med at finde din ideelle kunde:

  1. Start med at formulere hvilket problem, du vil løse, og hvilket behov du udfylder med det, du sælger.
  2. Kig på markedet og se, hvor mange mennesker køber og bruger det, du sælger. Kig med fordel efter fællestræk blandt kunderne som alder, hobbyer, beliggenhed.
  3. Tal med nuværende kunder og bed om feedback (eventuelt kan du tilbyde rabat som tak).

2. Lær konkurrenterne og markedet at kende

Hvem er dine konkurrenter? 'Keep your friends close and your competitors closer.' Det er vigtigt at vide, så du kan beholde din markedsposition og være ét skridt foran dine konkurrenter.

Udviklingen på markedet – især relateret til dine konkurrenter – er grundlaget for din markedsføringsstrategi. 

Ved at analysere konkurrenterne kan du skabe en strategi, der udnytter dine styrker og matcher kundernes behov, mens du stadig skiller dig ud fra dine konkurrenter. Lær så meget som muligt om dem, så du bliver klogere på, hvordan du positionerer dig selv bedre. 

Her er tips til at lære konkurrenterne at kende:

  • Besøg deres hjemmeside og se deres reklamer, brug af billeder og deres content. Overvej, hvordan du kan gøre tingene anderledes (og bedre).
  • Besøg deres profil på sociale medier. Et godt tip er også at kigge på Trustpilot og se, hvad kunderne kan lide og ikke lide.

3. Få styr på din markedsføringsstrategi

Hvordan får du nye kunder? 

Det skal du overveje, så du kan udarbejde en markedsføringsstrategi, der dækker alle trin for at promovere dit produkt.

Her er et eksempel:

Har du et mål om at få 200 nye kunder inden for det næste år? Så bør du bygge din strategi op omkring det, hvor du først vurderer, hvordan du vil gøre det. Skal det være via sociale medier, e-mail markedsføring eller måske via SEO-tekster på din hjemmeside? 

Når du har fundet dit 'hvordan', skal du være specifik og finde ud af, hvilket socialt medie din målgruppe bruger, og hvor ofte du vil interagere med dem.

 

4. Saml alle aktiviteter i et marketing årshjul

Selvom I har udviklet en skræddersyet markedsføringsstrategi, kan det stadig være udfordrende at bevare overblikket over de forskellige kanaler og aktiviteter i løbet af året. Her mener vi, at Marketing årshjulet fra Plandisc kommer ind som den ideelle løsning. 

marketingplan-med-aarshjulet-fra-plandisc (1)

Med Plandisc kan I opbygge et Marketing årshjul med flere ringe, der giver jer et unikt overblik over jeres kanaler, kampagner og markeder ved første øjekast. Disse ringe kan illustrere alt fra planlagte indslag på sociale medier som Facebook, Google Ads og Instagram til radiospots og tv-reklamer.

Ikke nok med at Marketing årshjulet overskueliggør marketingafdelingens årlige kampagnearbejde, så kan det også nemt integreres på jeres hjemmeside og intranet. Årshjulet er dermed både ledelse og andre afdelinger, da hele organisationen får indsigt i årets kampagner. Salg- og supportafdelingen får fx nemmere ved at prioritere deres indsatser og måske give feedback på evt. overlappende aktiviteter.

Er du nysgerrig på at vide mere om Marketing årshjulet eller de andre varianter af årshjul såsom HR, organisaiton og bestyrelse, som Plandisc også er specialiserede i? Læs meget mere på Plandisc.com.

 

FAQ

Hvad er en marketingplan?

En marketingplan er et dokument, der beskriver, hvordan en virksomhed vil markedsføre sine produkter/services. Den giver et samlet overblik over alle planlagte markedsføringsaktiviteter og en tidsplan for, hvornår aktiviteterne lanceres.

Hvad indeholder en marketingplan?

Der findes ingen opskrift, men der er elementer, der er vigtige at tage med. Det gælder en oversigt over en virksomheds markedsføringsmål, en beskrivelse af nuværende marketingposition og en handlingsplan for markedsføringsstrategien.

Hvad bruges en marketingplan til?

En marketingplan bruges til marketingplanlægning, så virksomheder kan identificere målgrupper og marketingmål samt udarbejde strategier for at nå sine mål. Planen bruges også til at allokere hvilke ressourcer, der skal bruges og hvor mange penge der skal til for at opnå succes med markedsføring.

Hvor ofte skal en marketingplan opdateres?

Det en god idé at revidere en gang om året, så man sikrer, at ens virksomhed er up-to-date med markedet og konkurrenterne. Det gør også planen mere effektiv.