Spar spildtid og spildte penge: Opbyg en stærk indkøbspolitik

Sådan opbygger du en effektiv indkøbspolitik for din virksomhed

En effektiv indkøbspolitik gør det langt nemmere og billigere at købe ind. Derfor er der mange gode grunde til at opbygge en effektiv indkøbspolitik for din virksomhed.

Skrevet af Elisabeth Hvirring Larsen
HR

Hvad er en effektiv indkøbspolitik?

En indkøbspolitik er en vejledning for, hvordan en virksomhed skal håndtere køb af varer og ydelser. En effektiv indkøbspolitik kræver klare retningslinjer og en gennemarbejdet strategi. 

En effektiv indkøbspolitik kan være en stor hjælp. Den kan skabe tydelighed omkring, hvordan pengene bør bruges, og hvordan indkøbene helt præcis skal foretages. På den måde rammer du de rigtige leverandører og undgår både spildtid og spildte penge. 

Hvordan opbygger du en effektiv indkøbspolitik?

Der kan være mange udfordringer forbundet med at købe ind til virksomheden. Det kan hurtigt gribe om sig, hvad angår både tid, beslutninger og penge - og alligevel er det ikke sikkert, at man kommer i mål med de ønskede aftaler.

Så hvordan skaber du en effektiv indkøbspolitik? Du kan med fordel opbygge din politik gennem en lille håndfuld krav: 


Din indkøbspolitik bør være:

  1. Så simpel som mulig
  2. Den bør være økonomisk besparende for din virksomhed
  3. Den bør være effektiv og tidsbesparende

Nedenfor får du tre tips til, hvordan du helt konkret kommer i mål med en indkøbspolitik, der lever op til disse kriterier.

1. Køb ikke ind uden rabatter

Hvorfor betale den fulde pris, når du kan spare store summer med gode rabatter? Du kan med fordel gøre rabatter til en del af virksomhedens indkøbspolitik. Du bør faktisk slet ikke købe ind, medmindre du kan få rabat på de aktuelle varer - uanset om det er biler og brændstof såvel som mad, kaffe, kontorartikler og teknologi. 

Nu er kunsten så at få forhandlet dig frem til fordelagtige rabatter med diverse leverandører. Det er ikke altid nemt. Desuden skal du som regel have en stor købekraft og købe ind i et stort omfang for at opnå mærkbare rabatter. 

Dog er det langt fra alle virksomheder, der har formatet til dette. Derfor kan det hurtigt blive en udfordring at skaffe rabatter på egen hånd.

2. Effektivisér tiden du bruger på indkøb 

Som nævnt ovenfor kan det være en krævende proces at få forhandlet dig frem til de ønskede rabatter hos de forskellige leverandører. Processen stjæler både tid og kræfter.

Og så er der desværre heller ikke nogen garanti for, at dit hårde arbejde giver pote. For hvis du ikke har den påkrævede købekraft, kan det være svært at opnå gode rabatordninger.

En del af din indkøbspolitik bør derfor fokusere på at effektivisere den tid, du bruger på indkøb, så meget som muligt. Det handler altså om at købe ind på en smartere måde. Der går nemlig meget spildtid på at finde frem til de rigtige leverandører og forhandle rabatter. 

3. Gør det enkelt med en indkøbsportal

Jo mere simpelt og effektivt, du kan ordne dine indkøb, jo bedre og billigere vil det være for din virksomhed. Din indkøbspolitik bør derfor være to ting; Simpel og effektiv. Det bliver den, hvis du benytter en indkøbsportal, som allerede har forhandlet de fornødne rabatter for dig. 

På den måde slipper du for at bruge kræfter på at finde leverandører såvel som at forhandle købsaftaler. Med en indkøbsportal er det hele nemlig ordnet for dig. Nemt? Ja tak!

Hos Visma LogBuy mener vi, at du skal kunne klare dine indkøb nemt og smertefrit. Derfor har vi skabt Visma LogBuy Business. Det er en indkøbsportal spækket med populære leverandører af alle de produkter, du har brug for i din virksomhed. Vi har gjort alt forarbejdet, og dermed forhandlet rabatterne for dig. Det eneste du skal gøre, er at foretage de ønskede køb hos dine foretrukne leverandører.

Få stor købekraft med Visma LogBuy Business

Med Visma LogBuy Business kan du få den store købekraft, det kræver for at få fingrene i de bedste rabatter. Vi forhandler nemlig ikke bare rabatter for dig, men også for en lang række andre virksomheder, der ligner din. Du undgår dermed at betale de udgifter, der er forbundet med at købe ind til en lille eller mellemstore virksomhed.

Det betyder, at vi kan opnå den eftertragtede købekraft, der gør det muligt at få store rabatter. Det er en både billig og tidsbesparende løsning for dig og din virksomhed, og det kan være en stor fordel for din indkøbspolitik.