Gør virksomheden kampklar til Black Friday

Tips: 5 marketingkanaler du skal bruge til Black Friday

Black Friday er en gylden mulighed for at komme ud over rampen med dine produkter eller din service. Det kræver bare den rigtige markedsføring, og ikke mindst de rigtige marketingkanaler.

Skrevet af Elisabeth Hvirring Larsen
Tips

Der er næppe en dag, så spækket med muligheder for din virksomhed som til Black Friday. Ja, faktisk kan hele Black Week ikke bare generere et enormt salg, men også tiltrække nye kunder og en større brand awareness. Der er altså et hav af gode grunde til at gå all in på markedsføring til Black Friday.

I denne forbindelse er det en god idé at gøre brug af visse marketingkanaler. Her er 5 kanaler, som du ikke må overse:

1. Webshop

Har du en webshop? Hvis ikke - så bør du lave én, for det vil være en oplagt marketingkanal i forbindelse med ikke bare Black Friday, men hele Black Friday-ugen. 

Hvis du har en webshop, bør finpudses den op til Black Friday. Det er en god idé at begynde i god tid og lægge en plan, så du kan gøre dine produkter attraktive for din målgruppe. Det er ikke ualmindeligt, at der tilbydes omkring 20% på de forskellige webshops, så du skal finde de gode rabatter frem for at være konkurrencedygtig. 

Du kan med fordel også tænke over, hvordan du aktiverer brugeren, når vedkommende lander på din webshop. Det kunne eksempelvis være en konkurrence, gerne med brug af gamification, så den bliver ekstra engagerende. Det kan også være, at du går efter en tilmelding til dit nyhedsbrev eller et direkte køb.

2. Landingpage 

Vi anbefaler, at du laver en landingpage på din webshop til Black Friday. Du kan med fordel benytte din landingsside som venteliste - i så fald kan du kalde den noget i stil med “dit-domæne.dk/venteliste-black-friday”. På denne side kan du informere dine kunder om relevante Black Friday-tilbud. Det vil også være et godt samlingspunkt for din trafik, og et oplagt sted at sende interesserede kunder hen.

Du kan med fordel forsyne din side med muligheder for tilmelding af dit nyhedsbrev og Black Friday-venteliste. Det behøver ikke at være svært, og der findes mange simple og gratis programmer til netop det formål.

3. E-mail

I dag er E-mail-marketing er én af de helt store spillere inden for online markedsføring. Derfor bør du også benytte denne kanal i forbindelse med Black Friday. Med e-mail-marketing kan du segmentere din målgruppe og sende personaliserede e-mails. På den måde kan du målrette bestemte tilbud til bestemte kunder. Det øger sandsynligheden for et salg betydeligt. 

Du bør altså have en grundig målgruppeanalyse klar til, når Black Week står for døren. Igen er det et godt tip at gå i gang i god tid, så du får indsamlet den nødvendige data. Så er du nemlig klar til at udsende målrettede e-mails og kampagner til dit Black Friday-segment. Det giver dig den bedst mulige chance for succes med salget. 

4. Sociale medier

I 2023 er sociale medier ikke til at overse, og de bør bestemt heller ikke overses som marketing-kanal i forbindelse med Black Friday. Her kan du benytte alt fra TikTok og Instagram til Facebook og Linkedin. Du kan med fordel benytte kanalerne til at sende brugerne videre til din hjemmeside. Det skaber ikke nødvendigvis trafikprop, men det vil sikkert give dig mere trafik, end du ellers ville have fået.

Under Black Week er det en god idé at lave noget indhold på daglig basis. Her kan du informere kunderne om spændende Black Friday-nyheder, og du kan evt. opfordre til at tilmelde sig din venteliste. 

5. Fordelsportalen

Black Friday kan også være en oplagt mulighed for at få nogle gode leverandøraftaler til din virksomhed i hus. Det kan du gøre på vores fordelsportalen, hvor du finder eksklusive brands - lige fra Apple til Nespresso. 

Her sørger vi altid for, at du får de bedst mulige rabatter på dine indkøb til din virksomhed. Ikke desto mindre finder du naturligvis endnu bedre tilbud i forbindelse med Black Friday. På den måde kan du komme i mål med konkurrencedygtige indkøb uden selv at skulle kæmpe med forhandlingerne eller demonstrere en stor købekraft.